fredag 11 februari 2011

Fläskfilé- och risgratäng

Den här veckan har det varit min tur att var förkyld så det har inte blivit mycket gjort i köket. Nu har hela familjen varit mer eller mindre förkylda så nu måste vi väl få vara friska ett bra tag, eller hur? Ska försöka orka laga nån lite roligare mat nån dag i helgen i alla fall. På måndag när det är Alla Hjärtans Dag hoppas jag vara helt frisk så jag kan göra en riktig festmåltid till min älskade familj.

Vi får ofta över ris vid middagar och då försöker jag göra någon gratäng eller liknande med det färdiga riset. Jag försöker använda alla våra rester för jag tycker inte om att slänga mat. Att använda upp alla rester är den största utmaningen i köket. Laga ny mat enligt ett recept och köpa alla ingredienser man behöver det är ju inte så svårt.
Fläskfilé- och risgratäng
1 fläskfilé
champinjoner
salt
peppar
kokt ris
2-3 dl grädde
1-2 msk kalvfond
1-2 tsk maizena

Skiva fläskfilén och stek skivorna, krydda med salt och peppar.
Skiva champinjonerna och stek.
Koka ihop grädde och kalvfond. Red med maizena till önskad konsistens. Smaka ev. av med salt eller peppar.
Lägg det kokta riset i en ugnsform. Lägg fläskfilén och champinjonerna ovanpå. Häll över såsen.
Gratinera i 225 grader i ca 15 minuter.

Tänk på att såsen inte ska vara för lös i konsistensen utan red den till en lite fastare sås. Man kan ju blanda ner lite allt möjligt man har hemma t.ex. tomat, paprika eller zucchini. Men den här gången var det champinjoner jag behövde bli av med och därför använde jag det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar