söndag 21 februari 2010

Chokladsemlor

Äntligen har jag kunnat baka chokladsemlor som jag länge har varit sugen att prova. Pga sjuka magar har jag inte velat baka så mycket. Förra söndagen var vi dock så sugna på semlor så jag bakade en liten sats med vanliga semlor. Men idag var det dags för det stora semmelbaket. Förutom chokladsemlor bakade jag semmelrutor.

Chokladsemlor
Semmelbulle:
75 g smör
2.5 dl mjölk
25 g jäst
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl kakao
6,5 dl (390 g) vetemjöl eller vetemjöl special
0.75 dl strösocker
eventuellt ägg tillpensling
Fyllning:
200 g mandelmassa
75 g mörk choklad
1 dl mjölk eller starkt avsvalnat kaffe
Chokladgrädde:
3.5 dl vispgrädde
2 msk kakao
2 msk florsocker
kakao till pudring

Bullarna:
Smält smöret, tillsätt mjölken och ljumma blandningen.
Smula ner jästen i en stor degbunke, häll över degvätskan och rör tills jästen har lösts upp.
Tillsätt strösocker och blanda även vaniljsocker, salt, kakao och mjöl och rör ner i bunken.
Arbeta ihop till en ganska kletig deg. Knåda degen ordentligt, antingen cirka 5 minuter i hushållsassistent eller 10 minuter för hand.
Låt degen jäsa övertäckt på varm plats i minst 45 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 12 bitar. Rulla bitarna till runda bullar och lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt.
Låt jäsa övertäckt på varm plats (exempelvis ovanpå spisen) i minst 30 minuter.
Pensla eventuellt bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen på 200 grader i 10–12 minuter. Låt svalna.
Fyllningen:
Riv mandelmassan till fyllningen grovt och hacka chokladen ganska fint.
Skär ett lock av bullarna, gröp ur en del av inkråmet och blanda med mandelmassan och chokladen.
Rör ner mjölken eller kaffet och blanda till en ganska tjock massa.
Fyll blandningen åter i bullarna.
Chokladgrädden:
Vispa grädden tillsammans med kakao och florsocker och spritsa eller lägg en klick på varje bulle. Sätt tillbaka locket och pudra med kakao.

En kul variant på semlor. Jag tyckte framför allt att den mörka chokladen tillsammans med mandelmassan var riktigt god. Det blev en ganska söt semla, florsockret i grädden minskar jag till nästa gång. Det kändes väldigt konstigt att rulla bullar av en brun deg som mer såg ut som chokladsmet till t.ex. kladdkaka, än en bulldeg.

1 kommentar:

  1. Chokladsemlor är något nytt för mig men det ser riktigt spännande ut!

    SvaraRadera