måndag 28 februari 2011

Stek med ingefära, honung och balsamvinäger

I dag börjar sportlovet för Olivia och Isak men tyvärr blir det ingen skidresa i år. Jag ska inte vara ledig nån hel dag under lovet men har tagit sovmorgon idag för att hinna äta en mysig frukost med storbarnen, sen kommer jag nog sluta tidigare vissa dagar och ta långluncher andra dagar.

Igår gjorde vi en stek med en glaze med bland annat en av mina favoriter - balsamvinäger. Det blev så gott som jag hade hoppats.
Stek med ingefära, honung och balsamvinäger
Ca 1 kg fransyska, jag använde fransyska av älg
Glaze:
3 cm färsk ingefära
1 dl rapsolja
1/2 dl flytande honung
1/2 dl soja
1/2 dl balsamvinäger
1/2 msk timjan
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Hetta upp smör i en gryta eller stekpanna med hög kant som tål att sättas in i ugn. Bryn fransyskan runtom i smöret. salta och peppra.
Blanda ihop alla ingredienser till glazen och häll den över köttet. Bryn ytterligare någon minut.
Stick in en termometer i tjockaste delen på steken. Ställ in grytan eller pannan i ugnen på 175° och låt steka tills temperaturen når ca 57-58°. (Ca 1 1/2 timme)
Späd med lite vatten ett par gånger under tiden.
Ta ut steken och låt vila. Sila skyn.
Skär köttet i tunna skivor och servera med skyn, morotsröra, potatis och sparris.

Ida är lite sugen att smaka en köttbit.

Alla tyckte det var jättegott kött, så vi åt och vi åt och vi åt. Det här kommer vi definitivt att göra många fler gånger.

1 kommentar: