torsdag 3 februari 2011

Tacksam

Idag fick jag en så otroligt fin kommentar på ett inlägg om Äggfri rulltårta så jag måste lyfta fram den.

"Hej! Vill bara säga att jag är oerhört tacksam över att det finns människor som du som vill delge oss dina goda recept. Jag har en son som varken tål ägg eller mjölk och din sida har verkligen kommit till användning och sonen är jättenöjd och tycker allt är smaskens.
Tack!"

Det är sådana här kommentarer som gör att jag älskar att blogga. Tidigare drömde jag om att göra en kok- eller bakbok för mjölk- och äggallergiker men visste inte hur jag skulle gå tillväga. Då började jag blogga istället. Jag vill få så många som möjligt, helst hela världen (varför nöja sig med mindre?), att inse att det går så himla bra att göra det mesta utan mjölk- och äggprodukter.

Till barnkalas t.ex. då det nästan alltid finns chokladbollar, om de skulle göras på mjölkfritt margarin så skulle fler kunna äta av dem. Muffins är också populärt på barnkalas, jag har flera bra muffinsrecept utan varken ägg eller mjölk. Oj, vad jag hade blivit glad om mina barn hade fått gå på barnkalas och sluppit ha med sig eget fika. Inte för min skull (vi har ju ändå alltid fikabröd i frysen) utan för deras så att det inte skulle behöva känna sig annorlunda.
 
Självklart använder jag mjölk- och äggprodukter ibland, t.ex. omelett, men oftast gör vi varianter utan vare sig ägg och mjölk. Mjölkprodukter, t.ex. ost, använder vi oss mer och mer av eftersom Isak nu måste börja prova äta det. Men det blir inte så ofta som vi borde eftersom vi är så vana med andra alternativ.

1 kommentar:

  1. Du kan alltid testa att fritera bananerna, det är supergott och enkelt!

    Till frisyrsmeten behöver du:
    1 dl vetemjöl
    1/2 msk bakpulver
    1 dl iskallt vatten

    Blanda mjölet och bakpulvret och sedan det iskalla vattnet, skala bananerna och dela dem i mitten på längden.
    Doppa dem i frityrsmetan och lägg dem sedan i oljan.(ska vara ca 180 grader) Låt dem friteras tills de är gyllene (behöver vändas en gång) och ta sedan upp dem och lägg dem på hushållspapper och låt överskottet av oljan rinna av.
    Servera med vaniljglass och kolasås, såå gott! :)

    SvaraRadera