torsdag 24 februari 2011

Scones

Ursäkta att jag tjatar, men jag är såå less kylan nu! När ska vi få lite värme? Idag har det blåst riktigt mycket också så det känns betydligt kallare än de tjugo minusgraderna termometern visar. I dag har längd-VM börjat och jag var väldigt nöjd med att sluta tidigare på torsdagar för då hann jag hem till sprint-finalerna som resulterade i ett guld och ett brons.

Snickarna i utbyggnaden har hunnit litegrann men i källaren står det stilla. Jag undrar om de hinner klart utbyggnaden på två veckor som det var sagt. Nästa vecka kommer de som ska fixa i källaren - hoppas jag. De hann inte komma den här veckan som det var sagt. Jag är lite ivrig för jag längtar tills det blir klart.

Igår till kvällsfikat bakade Olivia scones som blev jättegoda. Än en gång måste jag hylla skolans hemkunskap.
Scones
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g margarin
2 dl mjölk

Blanda ihop de torra ingredienserna.
Tillsätt rumsvarmt margarin och rör ihop.
Tillsätt mjölken och gör till deg.
Ta upp på bakbord och dela i 2 delar. Platta ut till 2 runda scones ca 1 cm tjocka.
Gör ett kors tvärs över brödet och nagga.
Grädda i 225 grader i 10-15 min.
Låt svalna något.

Olivia använde mjölkfritt margarin och havremjölk och de blev jättegoda. Tänk på att scones är godast nygjorda då de bara har svalnat en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar