fredag 18 februari 2011

Choklad- och cheesecakemuffins

Fedag igen! Min favoritdag när man har hela helgen framför sig, dessutom slutar jag tidigt på fredagar. Igår var snickarn hos oss så på måndag sätter de igång med utbyggnaden och gör innertak, mellanväggar, innerväggar, isolerar, fixar dörr- och fönsterfoder och monterar vår ytterdörr. Det är så spännande och jag längtar tills det blir klart om ca två veckor.

Istället för att sätta frosting, topping, glasyr eller likande på färdiggräddade muffins kan man göra som jag gjorde förra helgen då jag gjorde choklad- och cheesecakemuffins. Kanske nånting för er att prova till morgondagens Melodifestival.
Choklad- och cheesecakemuffins
125 g smör
2 1/2 dl råsocker
2 ägg
1 1/4 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
Cheesecake-fyllning
300 g philadelphiaost
3/4 dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Vispa rumstempererat smör och råsocker poröst med elvisp.
Tillsätt äggen ett i sänder och vispa till en smet.
Blanda ner kakaon och vaniljsockret.
Vispa ner mjölken och blanda till en jämn smet.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en bunke.
Rör ner mjölblandningen i chokladsmeten.
Blanda ingredienserna till fyllningen i en annan skål.
Fyll muffinsformarna till hälften med chokladsmeten.
Toppa med cheesecake-fyllningen så formarna är fyllda till tre fjärdedelar.
Grädda i mitten av ugnen 175 grader i cirka 25 minuter.

Det går förmodligen lika bra att använda vanligt strösocker istället för råsocker, men när jag nu hade råsocker hemma så använde jag mig av det.
Färdigfyllda formar redo för ugnen.

Visst blev de läckra?
Jag har ätit en liknande variant men med mörk choklad istället för kakao i chokladsmeten, självklart var det snäppet godare. Men det här är en billigare och enklare variant då man gör en vanlig chokladmuffins med cheesecake-fyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar