onsdag 16 februari 2011

Sojakyckling

Nu är jag less den här kylan som gör att man inte vill vara ute några längre stunder. Solen skiner hela dagarna så det ser så härligt ut att man glömmer att det är nästan 30 minusgrader. Men när man väl kommer ut glömmer man inte bort kylan. Jag längtar efter en långpromenad på isvägen som kommunen alltid plogar upp på älven. På förskolan tyckte de att det var lite för kallt idag så Ida har inte varit ute något...och det märks. Nu busar hon av sig lite i badet innan det är dags för välling och sängen.
Sojakycklingen är kanske inte så vacker, men den är god och enkel att tillaga.
Sojakyckling
1 kg kycklingfiléer
3 dl grädde
2 dl creme fraiche
0,5 dl soja
1-2 tsk sambal oelek, beroende på hur starkt man vill ha det
2 vitlöksklyftor

Lägg kycklingfiléerna i en ugnsform.
Blanda allt till såsen och häll över kycklingen.
Låt stå i 175 C i ca 1,5 timma.
Vänd gärna kycklingen ett par gånger under tiden så den riktigt får gotta sig i såsen från alla håll och bli mör.

Den här rätten har jag tidigare gjort med kött flera gånger med gott resultat, enklare kan det knappt bli och såsen blir så god. Det här var första gången jag provade med hel kycklingfilé och det var minst lika gott som med kött. Till Isak blandade jag havregrädde och laktosfri Smetana med samma goda resultat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar