fredag 18 februari 2011

Lammkotletter med citron och honung

Som vanligt på fredag kvällar är jag så trött så jag mest bara längtar till att få sova. Har dock lovat barnen att orka se en film i kväll, får väl ta några koppar te så jag håller mig vaken. De tycker att alla roliga har åkt ur Lets Dance så de vill inte se det nå mer, så nu ser vi ofta film på fredagkvällarna istället.

Vi har köpt lamm av en bonde och i dag provsmakade vi kotletter. Isak verka tycka att det är extra roligt att äta kött när han vet att det är från en gård i närheten. Jag blir glad när jag vet att lammen har haft det bra medans de levde och inte har transporterats långt.
Lammkotletter med citron och honung
8 kotletter av lamm
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2,5 dl grädde
1 köttbuljongtärning
1 msk flytande honung
1 tsk rivet citronskal
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Krydda kotletterna med salt och peppar. Stek dem i smör i en stekpanna, 2-3 min på varje sida. Lyft upp dem och gör ren pannan.
Vispa ihop grädde, smulad buljongtärning, honung, citronskal och vitlök. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.
Hit kan rätten förberedas.
Lägg ner kotletterna i såsen och låt dem puttra några minuter. Servera med pasta och grönsaker.

Mmmm så gott det var, lamm och citron passar utmärkt ihop. Alla barnen verkade också tycka att det här var riktigt gott, de åt två kotletter var, nu är ju inte lammkotletter så jättestora.

2 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg. Låter jätte mumsig. Måste jag testa. Tack för receptet.

    SvaraRadera
  2. Tycker verkligen att du ska prova. Det var jättegott.

    SvaraRadera