lördag 7 februari 2009

Semlor

Nu håller jag på att baka semlor som vi ska äta ikväll när vi firar att årets melodifestivalmånad har börjat. Äntligen! Det sägs att semlorna blir luftigare om man använder hjorthornssalt i degen, så i år provar jag det för första gången.
Isaks vemla
Semlor
100 g smör
3 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1 dl strösocker
1 st ägg
0,5 tsk hjorthornssalt
2 tsk kardemummakärnor, stötta
1 l vetemjöl
1 st ägg, till pensling

mandelmassa
mjölk
vispad grädde
florsocker

Smält smöret och häll i mjölken. Ljumma till 37°.
Smula ner jästen i en degbunke eller hushållsassistent. Tillsätt degspad, salt, socker och ägg. Blanda i hjorthornssalt, kardemumma och mjöl lite i taget och rör eller kör tills degen är smidig och blank.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Arbeta degen ytterligare på bakbord. Baka ut till runda bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 20 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader 5-8 min. Låt bullarna kallna på galler under bakduk.

Skär av locken på bullarna och gröp ur en del av inkråmet.
Riv mandelmassa grovt och blanda med inkråmet. Tillsätt mjölk och rör om till en smidig röra.
Lägg röran i hålen i bullarna.
Spritsa på vispad grädde, lägg på locken och pudra med florsocker.

Jag använder så klart inget ägg, varken i degen eller till pensling. Isak brukar fylla sina semlor med vaniljsås och kallar dem för Vemlor.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin sida och vilket seriöst katalogiserande av recepten! Hit kommer jag definitivt återvända varje gång inspirationen till matlagning tryter :) Kram, Linda

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du har hittat hit. Hoppas du hittar nå kul recept att prova.

    SvaraRadera