tisdag 21 juli 2009

Knäckig rabarberpaj

Idag var Helen och Magnus här och åt lite rester från mitt kalas. Stackarna får komma hit och äta rester! Men de verkade rätt nöjda i alla fall. Först fick de smaka Gazpacho och sen åt vi Tomat-, spenat- och mozzarellapajen. Efter det fikade vi te med banankaka, bullar och knäckig rabarberpaj.
Knäckig rabarberpaj
500 g rabarber
1-2 msk strösocker (till rabarberna)
150 g margarin
1/2 dl sirap
1 dl vispgrädde
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
3 dl havregryn
2 dl strösocker

Skär rabarberna i 2 cm stora bitar. Lägg dem i botten på en pajform & strö på lite socker.
Smält margarin, sirap & vispgrädde i en kastrull. Vispa ihop det och ta sedan bort kastrullen från plattan.
Blanda ner mjöl, havregryn, bakpulver & socker i den varma smeten i kastrullen.
Bred röran över rabarberna & grädda i ca 25-30 minuter i 175°, eller tills ytan fått fin färg & känns lite knäckig.
Njut den ljummen tillsammans med vaniljglass eller vaniljsås.

I höstas gjorde jag en liknande paj men med äpplen. Jag tycker att det var godare med rabarber. Eftersom smeten är väldigt söt blev det bra med den sura rabarbern. Jag använde ca 1 msk socker på rabarberbitarna, men jag tror faktiskt att man kan utesluta det sockret helt och hållet. Jag använde havregrädde istället för vispgrädde så att den blev mjölkfri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar