lördag 18 juli 2009

Tårtbotten

Snart är det dags för ännu en födelsedag så idag bakar jag tårtbotten. Det verkar bli fint väder även idag men jag kommer nog tillbringa mycket tid i köket. Av tårtbotten ska jag göra en jordgubbstårta med jordgubbar från Norrbotten - mums!

Tårtbotten
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Grädda längst ner i 175°. (Det har tagit allt från 30 min upp till 1 timme)

Den här tårtbotten använder jag nästan alltid när jag ska göra tårta. Den blir hög och fin, dessutom blir den luftig och inte så kompakt som många tårtbottnar kan bli.

2 kommentarer:

  1. Hur stor tårta gäller det här receptet?

    SvaraRadera
  2. Jag gör den i en vanlig springform som är ca 24 cm i diameter.

    SvaraRadera