lördag 14 februari 2009

Benjamins fyllda kyckling

Till lunch firade vi alla hjärtans dag med hjärtformade våfflor. Till middag gjorde jag en kycklingrätt i ugnen. Till det åt vi krämig pasta och en stor härlig sallad.
Benjamins fyllda kyckling
3-4 kycklingfiléer
2 tomater
1 mozarellaboll
babyspenat eller ruccola
skinka eller salami
pesto
salt
peppar
franska örter
olivolja

Dela filéerna i 2 bitar på längden, ev. kan du ta bort den lilla "flärpen" (innerfilén) först.
Bryn kycklingen för att få lite färg.
Skär en skåra i varje bit så att du kan vika upp filen.
Salta och peppra.
Smörj filéen invändigt med pesto. Lägg sedan dit spenat, mozarella, tomat och skinka.
Stäng igen filéen och ställ i en smord ugnsform med öppningen uppåt.
Ställ tätt så att de inte ramlar omkull.
Krydda mer med salt, peppar och franska örter. Ringla olivolja på.
Ställ in mitt i ugnen i 225 grader i ca 20 min.
Kontrollskär kycklingen för att kolla att den är färdig.

På väg in i ugnen

Krämig pasta
tagliatelle eller annan pasta
pesto
sky från kycklingen
matlagningsgrädde
creme fraiche
parmensanost
salt o peppar

Koka pastan enl. anvisningarna. Häll bort vattnet.
Blanda pesto i pastan och rör om.
Tillsätt skyn från kycklingen, matlagningsgrädde och creme fraiche.
Låt allt bli varmt.
Blanda ner riven parmesanost.
Smaka av. Salta och peppra.

Eftersom det inte var någon sås till kycklingen blev det gott med en krämig pasta till. Det räcker nog med bara grädde i pastan, men jag hade så lite grädde hemma, därför drygade jag ut med creme fraiche. Isaks kyckling och pasta innehöll inte pesto eller mozarella. Jag tog "kyckling-flärparna" och varvade med tomat och spenat till honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar