torsdag 5 februari 2009

Lax med färg

Nu har Ida lärt sig säga båda sina syskons namn. Det är såå gulligt. Isak heter Iiiii eller Iiiiiis och Olivia heter Vivi eller Fifi. Idag var det dags för veckans fisk och som oftast blev det lax.

Lax med färg
4 portionsbitar lax
3 msk citronsaft
1 tsk citronpeppar
0,5-1 purjolök
2-4 morötter
2 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
1 tsk curry
1 tsk salt

Dränk laxbitarna i citronsaft och strö över citronpeppar.
Skölj och skär purjolöken i tunna skivor.
Skala morötterna och fortsätt att använda skalkniven tills morötterna tagit slut.
Blanda morötterna och purjolöken i en ugnsfast form.
Rör ihop grädde, creme fraiche, smulad buljongtärning och curry.
Häll gräddblandningen över grönsakerna i formen, rör om.
Ställ in formen i ugnen i ca 20 min i 200 grader.
Salta laxfiléerna och lägg på de varma grönsakerna.
Höj ugnsvärmen till 225 grader.
Ställ formen med lax, grönsaker och sås i ugnen i ca 20 min.

Jag använde 2,5 dl havregrädde och 0,5 dl creme fraiche och det fungerade utmärkt. Till fisken åt vi potatismos eller ris och en spenat- och tomatsallad. Barnen fick önska själv vad de ville äta till fisken i ett försök att få dem att äta mer. Det lyckades så där. Jag tyckte att det blev jättegott, lagom stark currysmak. Jag vill inte att curry-smaken ska ta över hela maträtten och det gjorde den inte heller.

1 kommentar:

  1. Mmmm vilken god maträtt vi har ätit nyss. Det är så roligt att prova på nya maträtter...

    SvaraRadera