torsdag 19 februari 2009

Helstekt kyckling i ugn

I morse bakade jag banankaka med ingefära för vi hade så många bruna bananer. Till middag idag steker jag en hel kyckling i ugn. Till det rostar jag rotsaker i ugn. Oftast är man för feg när man kryddar en hel kyckling, så den blir inte så smakrik, men det här receptet är bra.

Helstekt kyckling i ugn
1 kyckling
1,5 tsk salt
1,5 tsk paprikapulver
1,5 tsk torkad timjan
1 krm cayennepeppar
färska timjankvistar
färska rosmarinkvistar
0,5 dl vin
2 msk smält smör

Skölj kycklingen i kallt vatten och torka av den.
Blanda kryddorna. Gnid in blandningen i skinnet på kycklingen och strö lite inuti. Lägg timjan- och rosmarinkvistar i buken.
Häll vin i botten på en ugnssäker gryta och lägg kycklingen med bröstet upp. Droppa över smör.
Täck med lock och ställ in längst ner i ugneni 225 grader.
Sänk värmen till 200 grader efter 15 minuter.
Stek ytterligare ca 1,5 timme.
Pröva med sticka att köttet är färdigt, saften ska vara klar och ofärgad.

När det återstår ca 30 min av tiden ställer jag in en plåt med rotsaker ovanför kycklingformen, så blir allt klart samtidigt. Om det då blir för trångt i ugnen kan man ta bort locket på grytan, för när man ställer plåten med rotsaker över så blir det ju ett lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar