måndag 2 februari 2009

Rågkakor

Imorgon ska det bakas bröd - rågkakor. Ett favoritrecept! Förut hade jag alltid dessa rågkakor i frysen, men nu är det ett tag sedan jag bakade dem. Bakningen börjar redan idag med att jag kokade ihop en gröt med lite olika frön och gryn. Gröten får stå och svälla under natten för att sedan användas imorgon med resterande ingredienser. Få se om det blir soppa till middag imorgon när det kommer finnas nybakat bröd.

Rågkakor
Dag 1:
1,5 l vatten
2 msk salt
1 dl rågkross
1 dl hela linfrö
1 dl vetegroddar
1 dl kruskakli
3 dl grovt rågmjöl
Dag 2:
100 g jäst
2 dl fingervarmt vatten
2 msk sirap eller honung
brödkryddor (t ex malen koriander)
1,5 kg vetemjöl

Dag 1:
Koka en tjock välling på vatten, salt, rågkross, hela linfrön, vetegroddar, kruskakli och grovt rågmjöl.
Ställ kallt över natten (sväller till en gröt).
Dag 2:
Lös upp jäst i fingervarmt vatten +sirap/honung och ev brödkryddor, t ex malen koriander. Allt blandas i gröten.
Tillsätt vetemjöl (+ ca 2 1/2 dl till utbakning) för att binda ihop degen.
Knåda i ca 5 minuter. Låt jäsa i bunken till dubbla storleken, ca 40 minuter.
Dela degen i 12 delar/bitar. Knåda och forma till runda bullar. Kavla ut dem till runda kakor,ca 20 cm i diameter. Ta ut ett hål i mitten och nagga ev.
Låt jäsa på plåtar med bakplåtspapper i ca 25 minuter.
Grädda i ca 10 minuter i 250°C ugn.

Jag varierar gröten med det jag har hemma, grovt rågmjöl däremot använder jag alltid. Den här gången blev det en gröt av rågkross, rågflingor och krossade och hela linfrön. Jag har förenklat utbakandet också. Istället för att kavla ut 12 rågkakor, plattar jag ut degen så att det täcker en hel plåt. Jag lämnar lite "jäsmån" på plåtarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar