fredag 24 maj 2019

Mästerkocken

Alltså jag måste få skryta om vår lilla mästerkock 💖

Ida älskar att laga mat och hjälpa till i köket och i går briljerade hon igen. När jag kom hem från jobbet så frågade hon om hon fick laga mat helt själv och ingen fick vara i närheten av köket. Ja, vad svarar man på det när man precis har kommit hem och är lite småtrött? Självklart!

Men jag varnade henne att det var ganska tomt i kylskåpet så det kunde vara svårt att hitta något att laga. Det bekymrade henne inte.


Det som imponerade störst på mig igår var att hon kunde tänka om - flera gånger. Först ville hon göra Carbonara men vi hade varken bacon eller grädde, då ville hon göra kycklingwok men hittade för lite grönsaker. Då skulle nog jag ha gett upp, men inte Ida.

Till slut hittade hon kyckling, smaksatt ost och crème fraiche så då gjorde hon pasta med en krämig ostsås till den stekta kycklingen. Men inte nog med det! Eftersom hon vet att jag gärna skippar pasta så stekte hon strimlad vitkål till mig. Det är kärlek det 💕

Dessutom gjorde hon ett supergott tillbehör som tog slut alldeles för fort. Hon stekte pressad vitlök i olja tillsammans med tunna morotsskivor. Det var såååå gott så det ska jag absolut härma.

Min supergoda o smakrika middag

Alla fick sin mat serverad på tallrik, så det var inga fula kastruller framme. Me like!

Ikväll vill hon laga Carbonara åt oss. Hon var med på affären igår för att försöka få tag i pancetta till carbonaran, men tyvärr hade de ingen pancetta så vi köpte bacon istället. Det går nog bra det också.

Älskade Ida

2 kommentarer:

  1. Vilken duktig tjej! Anmäl henne till nästa säsong av Sveriges yngsta mästerkock!

    SvaraRadera