onsdag 8 maj 2019

Enkla fläskfilégrytan

Jag har redan gett er receptet på den supergoda fläskfilégrytan med basilika och citron. Men jag gjorde ju även en till gryta i söndags eftersom jag misstänkte att barnen inte skulle vara lika överförtjusta i basilikasåsen som jag var.

Den här fläskfilégrytan är en enkel gammal klassiker som jag gör lite då o då, med ingredienser man oftast har hemma. Så smidigt. Passar bra till vardagsmiddagen men med lite roligare tillbehör blir det även en perfekt festmiddag.


Enkla fläskfilégrytan

ca 700 g fläskfilé
1 vitlöksklyfta
2 tsk dijonsenap
1 msk tomatpure
1 msk kalvfond
2 dl grädde
2 dl crème fraiche
salt peppar

Putsa och skär fläskfilén i skivor eller strimlor. Stek, salta o peppra. Lägg över i en gryta.
Tillsätt pressad vitlök, senap, tomatpuré, kalvfond, grädde och crème fraîche.
Koka upp och låt koka ihop några minuter.
Servera till tagliatelle, stekta färska champinjoner, cocktailtomater och riven ost.


Vi åt pasta till fläskfilégrytan den här gången, men tidigare har vi ätit både ris och klyftpotatis till. Så välj det du är sugen på, allt blir gott 😀


Nu har vi några intensiva dansdagar framför oss, eller rättare sagt så är det Ida som har flera intensiva dansdagar framför sig. I morgon är det genrep, på fredag är det föreställning för skolor och på lördag är det dags för den stora föreställningen för släkt och vänner. Mysiga dagar, som är en tradition för mig sedan länge. Innan Ida började dansa hade Olivia dansat i flera år och också haft dessa dansdagar i mitten av maj med genrep, skolföreställning och vanliga föreställningen.

Det är kanske tack vare att vi har dessa mysiga dagar framför oss som det känns som fredag i morgon. Härligt med lite fredagsfeeling redan på onsdag 😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar