tisdag 7 maj 2019

Kardemummakaka med röda vinbär socker- och glutenfri

I helgen blev jag så sötsugen så jag var tvungen att baka en kaka. Jag älskar kombinationen av kardemumma och bär, så det fick bli en kardemummakaka med röda vinbär (från frysen). Och självklart gjorde jag den socker- och glutenfri eftersom jag just nu är i en period då jag undviker kolhydrater.


Kardemummakaka med röda vinbär 

socker- och glutenfri

4 ägg
1 dl Icas sötströ
125 gr smält smör
0,5 dl vispgrädde
1 dl mandelmjöl
4 msk kokosmjöl
2 tsk bakpulver
1 msk nymald kardemumma
3 dl röda vinbär

Vispa ägg och sötströ luftigt och vitt.
Vispa ner det smälta smöret och grädden i äggsmeten.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner och blanda ordentligt.
Häll upp i en smord form.
Klicka över röda vinbär.
Grädda nederst i ugnen i 200 grader ca 35 minuter.
Servera gärna med vispad grädde


Jag använde vinbär från frysen som jag först tinade i micron och sedan försökte jag att inte få med så mycket vätska. Jag ville få plats med många formar i ugnen så jag använde en avlång form, men det blir även perfekt med en rund pajform.



Vädret är grått o tråkigt och jag känner mig lika grå o tråkig i dag. Jag har varit så otroligt trött utan att förstå varför. Men det är kanske efterdyningar från förkylningen och jag hostar fortfarande en hel del, så nattsömnen blir lite förstörd.

Eller är jag så himla trött för att det är en hel arbetsvecka, det är man ju inte van med 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar