fredag 31 maj 2019

Kanelbullar i långpanna med marsánkrämsfyllning

Det var nån vecka sedan jag bakade dessa bullar men jag har väntat på att jag ska fika nån dag och ta ett bättre kort. Men jag försöker ju undvika att fika så det har inte blivit något nytt kort och eftersom jag vill dela med mig av detta goda recept nu så får ni hålla tillgodo med dessa kort. Bullarna blir så mycket godare än vad bilden visar. Tro mig!


Kanelbullar i långpanna med marsánkrämsfyllning

Bulldeg

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
0,5 tsk salt
1,5 dl strösocker
1-2 tsk nymalen kardemumma
ca 13 dl vetemjöl

Bullfyllning

125 g rumsvarmt smör
4 tsk malen kanel
1 dl strösocker
marsankräm (2 dl mjölk + marsanpulver)

Topping

uppvispat ägg
pärlsocker

Smält smöret i en kastrull och blanda ner mjölken. Värm till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke. Häll smör-mjölken och rör tills jästen löser sig.
Tillsätt sedan socker, salt och kardemumma.
Till sist tillsätter du mjölet och kör i maskin eller för hand tills du har en smidig deg.
Den ska vara mjuk och smidig och du ska kunna ta i den utan att det kletar.
Låt jäsa under bakduk i ca 30 min till dubbel storlek.

Rör ihop smör, kanel och socker till fyllningen.
Rör ihop marsankrämen.

Kavla ut hela degen på ett bakbord, bred på kanelfyllningen över hela degen.
Bred ut marsankrämen på en tredjedel av degen i mitten. 
Vik sedan ihop degen i tre lager, lägg upp den på en plåt med bakplåtspapper. 
Platta ut degen så den nästan fyller upp en vanlig stor ugnsplåt. 
Klipp massor med jack i degen.
Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter, pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i 200 grader ca 20 minuter.


Kanelbullar med lite vaniljsmak blir ju aldrig fel, men det smakade inte så mycket marsankräm som jag hade hoppats så nästa gång prova jag nog ta lite mer. Min deg blev för lång för plåten men det fixade jag enkelt. Se sista bilden här nedanför.

Kanelfyllning över hela degen och sedan marsankräm över mitten
Vik först ena tredjedelen...
...och sedan den andra.
Lägg i ugnsplåt och klipp jack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar