måndag 20 maj 2019

Grillkryddade kycklinglår i Crock Pot

Då var det måndag och vardag igen och man vill gärna har snabblagade goda maträtter till middag då alla kommer hem hungriga och trötta från jobb o skola.

Att använda en Crock Pot är mitt bästa knep för att snabbt få middagen på bordet när man väl har kommit hem. Eftersom middagen då tillagar sig själv medan man är på jobbet och är färdig när man kommer hem. Det största problemet är dock att ibland tillagas maten för länge och blir så mör så den faller sönder. Därför är pulled pork perfekt att tillaga i en Crock Pot.


Grillkryddade kycklinglår i Crock Pot

1 kg kycklinglår
smält smör
kinesisk soja
grillkrydda

Till grytan
0,5 gul lök, i klyftor
1 st morot, i bitar
1,5 dl vatten
0,5 msk kycklingfond

Blanda smör med soja och grillkrydda och pensla runt om kycklinglåren. 
Lägg lök, morötter, vatten och fond i en botten på Crock pot-grytan. 
Lägg kycklinglåren ovanpå.
Tillaga på låg effekt i 5 timmar.
Kontrollera att kycklingen är klar genom att se att skära ett snitt för att se att vätskan är klar och köttet vitt.

Vi var många till middag så jag gjorde 2 kg kyckling och det rymdes 😀

I dag är det kvällsjobb som gäller igen, men just nu har jag en paus när jobbdatorn (eller i alla fall systemen) får tänka och jobba utan mig. Tack o lov är det inte så ofta jag måste jobba på kvällarna för trots att det bara är nån timme jag måste jobba så är det mentalt jobbigt att veta att jag har tider att passa även på kvällstid. När jag väl kommer hem från jobbet då vill jag vara ledig och själv styra över min tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar