fredag 21 april 2017

Rågsiktsbröd med havregryn och linfrön

Oj som vi mumsade på nybakat bröd i går, det är ju så himla gott och varje gång jag bakar tänker jag "Det här måste jag börja göra oftare". Men nu när jag försöker undvika bröd är det ju inte så smart att ha en massa gott bröd i frysen. Min karaktär klarar inte riktigt det.


Rågsiktsbröd med havregryn och linfrön

4 dl havregryn
5 dl mjölk
3 dl vatten
50 g jäst
50 g rumsvarmt smör
1 msk honung eller sirap
1 tsk salt
1 dl linfrön
5 dl rågsikt
Ca 7 dl vetemjöl

Koka upp mjölk och havregryn i en kastrull och ta sedan av den från plattan.
Häll sedan i vattnet och låt det svalna till ca 37 grader.
Smula jästen i en degbunke.
Häll sedan i lite av havregrynsröran i degbunken tills jästen löses upp.
Tillsätt smör, honung/sriap, salt, linfrön och rågsikt. Rör om.
Tillsätt mjölet lite i taget. 
Låt sedan maskinen jobba några minuter, degen ska vara lite kladdig men ändå smidig. 
Låt degen jäsa i ca 30 minuter.
Lägg i degen i en långpanna med bakplåtspapper och platta ut så den ligger jämnt i plåten. 
Låt degen jäsa ytterligare 30 minuter. 
Grädda i 225 grader i ca 20-25 minuter. 

Mycket bröd för lite ansträngning är en bra sammanfattning av detta och många andra långpannebröd. Den här varianten blev väldigt luftigt och gott. Man kan tillsätta lite vad man vill i degen, jag hade lite lite solrosfrön som jag också tillsatte för att tömma påsen. Chiafrön eller sesamfrön fungerar också att tillsätta och vill du inte alls ha frön i ditt bröd så skippar du även linfröna.


Nu är det helg - woho! 
Eftersom barnen har påsklov har jag slutat tidigt även i dag men i dag var det nog mest för min egen skull för jag har sjukt ont i huvudet. Så nu ska jag ta tabletter o lägga mig i ett mörkt rum och hoppas att huvudvärken försvinner tills i kväll så jag kan njuta av fredagkvällen ordentligt.

Vad har ni för fredagsplaner?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar