måndag 24 april 2017

Mazarinmuffins

I dag är en spännande dag då vi ska till sjukhuset och Ida ska provoceras mot mandel. Vi hoppas att det går lika bra som med soja som hon inte alls reagerade mot. Jag kan inte äta rå mandel utan jättekli i halsen, men i tillagad form går det hur bra som helst. Det beror på att det mest troligt inte är en äkta allergi utan en korsallergi, dvs jag är pollenallergiker och eftersom björkpollen och mandel är så nära besläktade så känner jag även av mandel.

Om det är likadant för Ida, dvs det går bra med mandel i bakverk, så vill jag att hon testas mot det och inte bara rå mandel så därför bakade jag dessa mazarinmuffins med mandelmassa som vi tar med oss till sjukhuset.


Mazarinmuffins 

100 g rumstempererat smör
1 dl socker
1 ägg
0,5 msk vaniljsocker
100 g riven mandelmassa
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,75 dl kall mjölk

Vispa smör och socker poröst.
Vispa ner ägget och den rivna mandelmassan.
Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och sikta ner det. 
Rör ner mjölken.
Fördela i 10-12 formar och grädda i 200 grader i ca 14 minuter.

Mandelmassa gör så att det blir jättesaftiga muffins med en god smak där man anar lite mandelsmak. De ser väldigt tråkiga ut eftersom de inte är pyntade med varken frosting eller glasyr. Men de är riktigt riktigt goda. För att få mer mazarinkänsla så garnerar man med florsockerglasyr, fast det tycker jag ofta blir alldeles för sött. 


Förra gången vi var till sjukhuset så vräkte snön ner och gissa vad det är för väder i dag? Jo, det har toksnöat hela natten så vägarna har ett tjockt snölager och det fortsätter snöa. Så typiskt, dels för att jag ska köra lite längre än när jag bara ska till jobbet och dels för att nu vill vi ha vår och sommar.

Nej, nu måste jag packa väskan, sopa av snön från bilen och börja åka mot sjukhuset. 
Håll tummarna för Ida i dag!

Uppdaterat:
Ida åt rå mandel i flera steg med väntan emellan för att vara säker på att hon inte reagerar. Sista steget innebar att hon FEM råa mandlar på en gång. Och det gick jättebra, hon hade inte minsta lilla kli i halsen trots så många mandlar. Lycka! Så nu ska hon äta prinsesstårtor, semlor, daim och en massa annat gott. Hon började redan i dag med en daimglass 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar