tisdag 6 oktober 2015

Ananaskaka i långpanna

I dag gick arbetsdagen alldeles för fort, jag hann inte alls med så mycket som jag hade hoppats på och jag förstår inte var all tid tog vägen. Men det kommer en ny dag med nya timmar i morgon :) Just nu är jag ensam hemma och njuter lite av det innan jag ska sätta igång med hemmajobbet. Vi har flera kalas på gång som det ska planeras och fixas inför, fixet som består av både roliga (baka, pynta och laga mat) och tråkiga (plocka undan o städa) saker.

I helgen hann jag faktiskt med att baka en ananaskaka också (förutom filkaka och kanelbullesockerkaka).


Ananaskaka i långpanna
ca 500 g ananasringar, 1 stor eller 2 små burkar
4 ägg
3 dl strösocker
5,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
1 dl juice från ananasburken

Skär ananasringarna i mindre bitar och låt dem rinna av i ett durkslag.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. 
Blanda ihop vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Rör ner i äggsmeten.
Rör ner smör, mjölk och ananasjuice. 
Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper.
Krama ur ananasbitarna lite lätt så den sista vätskan rinner av. Fördela ut bitarna jämnt på smeten.
Grädda kakan mitt i ugnen i 200 grader i ca 25 min. 
Låt kakan svalna i formen innan du skär den i rutor.

Kakan i sig var inge speciell småtråkig sockerkaka men ananasen gjorde att det blev en riktigt god kaka ändå. Och det är ju så himla enkelt att baka i långpanna så den här kommer jag nog göra igen och vid servering kommer jag då att pudra på lite florsocker.

Den här kakan paketerades bit för bit och fraktades iväg till de volontärer som gör matpåsar till flyktingarna som fortfarande passerar Luleå. Känns bra att kunna hjälpa till med det lilla.

Låt ananasbitarna rinna av i ett durkslag eller sil.
Strö ananasbitarna över smeten i långpannan.
Sen har du en smarrig kakbit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar