måndag 26 oktober 2015

Långkokt mustig köttgryta

Nu är höstlovet igång, i alla fall för Olivia och Isak. Ida måste upp tidigt till fritids eftersom jag och Leif jobbar, men på torsdag och fredag ska hon få vara ledig och ta det lugnt på morgon som hon älskar. Kan hon ha ärvt det från mig :)

Vilken tur att jag förberedde maten redan i går så att det gick fort att fixa dagens middag, för det var många hungriga barn här hemma när jag kom hem, både mina och andras.


Långkokt mustig köttgryta
7 hg grytbitar av älg (eller nöt)
2-3 morötter
1 gul lök
1 dl rödvin
1 dl vatten
0,5 dl fond, vilt eller kalv
2 msk soja
2 tsk maizena
1-2 dl grädde
salt o peppar

Bryn grytbitarna, krydda med salt o peppar.
Skala och skär morötterna i bitar.
Skala och klyfta löken.
Lägg morötter och lök i botten på crock-poten och lägg köttbitarna ovanpå.
Tillsätt vin, vatten, fond och soja.
Tillaga på låg temperatur i ca 8 timmar.
Rör ut maizena med lite vatten och rör ner i grytan.
Tillsätt grädde och ev mer vin eller vatten (och ev fond) om mycket vätska har kokat bort.
Koka upp och smaka av med mer salt o peppar.

Oj vad mustig och god den här grytan blev. Alla barnen och deras kompisar tyckte också om den (vissa petade dock bort lök och/eller morötter). Jag kokade grytan (nästan) klar i går i min underbara Crock-Pot så i dag behöver jag bara värma den samtidigt som jag kokade ris och bulgur. 

I dag vid uppkoket tillsatte jag sista skvätten av rödvinssåsen (ca 1 dl) och lite grädde. Fiffigt att använda rödvinssås som redan är kryddad och god.

Har du ingen Crock-Pot kan du låta gryta koka ett par timmar på spisen för att få en riktigt mustig och god gryta med mört kött.

Lägg morötter, lök och brynta köttbitar i grytan tillsammans med vin, vatten, soja och fond.
Sätt Crock-poten på 7 timmar och under tiden köttgrytan blir klar kan du roa dig med annat.
Kan det bli smidigare?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar