lördag 31 oktober 2015

Kardemummacrunch

Är ni redo för Halloween idag? 

Ida är laddad! Hon ska både på Halloween-disco och gå en "Bus eller Godis"-runda. Själv hade jag stora planer på att göra en läskig Halloween-middag men det satte denna eländiga förkylning stopp för. Usch vad less och sur jag är. Jag vill ju vara frisk o pigg! Men jag känner mig lite piggare i dag så jag ska försöka orka lite Halloween-pyssel i sista sekund i alla fall innan febern slår till igen.

Denna krispiga kardemummacrunch är så användbar så man kan se till att alltid ha en skål i skafferiet. Man kan ha den i filtallriken, på smoothien eller till efterrätten.


Kardemummacrunch
3 dl havregryn
2 msk rapsolja
1 msk ljus sirap
0,5 msk honung
1 tsk kardemummakärnor
0,5 tsk vaniljsocker

Mal kardemummakärnorna.
Blanda alla ingredienserna i en skål och fördela sedan på bakplåtspappersklädd plåt. 
Rosta i ugnen i 150 grader i ca 20 minuter, rör då och då. 
Låt svalna på plåten.

Jag älskar ju kardemumma så det här är en crunch helt i min smak och det luktar underbart i köket när man rostar den i ugnen.

Varva grädde, bär och kardemummacrunch i ett fint glas och du har en snabbfixad och god efterrätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar