lördag 10 oktober 2015

Kokos- och ananaskaka mjölk- och äggfri

Förra helgen bakade jag en ananaskaka och efter det fick jag en förfrågan om att göra en äggfri variant eftersom den såg så god ut (men pga allergi kan de inte äta ägg). 

En sån utmaning måste jag ju anta!

Eftersom jag tyckte att själva kakan var lite tråkig (vanlig sockerkaka) så ville jag göra om den något, inte bara utesluta äggen. Och vad passar perfekt till ananas?! Kokos, så klart. Så jag använde mitt kanonrecept på äggfri kokoskaka, Isaks favoritkaka.


Kokos- och ananaskaka mjölk- och äggfri
ca 500 gr ananasringar, 1 stor eller 2 små burkar
3 dl socker
1,5 dl kokos
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gr mjölkfritt margarin
2 dl juice från ananasburken

Skär ananasringarna i mindre bitar och låt dem rinna av i ett durkslag.
Smält margarinet.
Blanda alla torra ingredienser.
Häll i det smälta margarinet och ananasjuicen. 
Blanda allt till en smet.
Häll smeten i en liten långpanna (smord o bröad eller med bakplåtspapper).
Krama ur ananasbitarna lite lätt så den sista vätskan rinner av. Fördela ut bitarna jämnt på smeten.
Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i ca 35 min.

Det här blev kanongott och mycket godare än äggvarianten utan kokos. Så här kommer jag definitivt göra ananaskaka i framtiden. Isak gav den också högsta betyg. Behöver den inte vara mjölkfri kan man så klart använda smör istället.

Jag som inte tycker om ljud älskar att baka utan elvisp så äggfria recept är underbart då man oftast bara blandar ihop alla ingredienser.

2 kommentarer:

  1. Hur justerar man i receptet om kokos utesluts? Annars kanonbra med en äggfri kaka. Tackar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte vad som händer om man byter ut kokos mot t.ex mjöl. Du får gärna prova och meddela. Det här receptet är ett kanonrecept både som "sockerkaka" och som muffins, så jag tror faktiskt att kokosen gör nån nytta eftersom jag alltid lyckas med det.

      Radera