fredag 29 maj 2015

Räkröra med hetta

I tisdags kom Olivia hem efter att ha varit borta i en hel vecka. I dag är det dags att vinka av Isak som ska till Stockholm över helgen med fritidsgården, de ska bl.a. göra ett besök på Fryshuset men framför allt ska de tillbringa en dag på Gröna Lund. Herre gu' så stora barn jag börjar få som far o ränner utan mig.

När Olivia i tisdagskväll kom hem från Polen och jag hade gjort i ordning gott kvällsfika så fanns det självklart en räkröra på bordet. Olivia, och vi andra, älskar skaldjur i alla dess former. Den här varianten  med sambal och chilisås var riktigt god….och stark. Ett fredagsmystips!


Räkröra med hetta
500 g räkor, oskalade
0,5 dl majonäs
1 dl crème fraiche
1-2 msk chilisås
1 tsk sambal oelek
0,5 dl dill
0,5 tsk salt
1krm svartpepper
ev. chilipeppar

Skala räkorna.
Rör ihop alla övriga ingredienser.
Rör ner räkorna.
Smaka av med mer sambal eller chilipeppar om du vill ha mer hetta.
Servera t.ex. till smörstekt bröd, krustader, baguetter, kokta ägg eller sallad.

God räkröra med extra sting tack vare sambal och som passade perfekt att servera till baguetter. Det var även gott med tomatsmaken man kunde ana, tack vare chilisåsen.


Nu ska jag se till att Isak gör sig i ordning, sen ska jag skjutsa honom innan jag styr bilen mot jobbet. Jobb några timmar sen är det H-E-L-G. Vad har ni för helgplaner? Här ska det städas, röjas och planeras inför kommande fester och sovgäster. Tänk, bara två veckor kvar till sommarlovet - både mitt och barnens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar