lördag 9 maj 2015

M-kyckling

Vaknade till det mysiga ljudet av regn mot fönstret och när jag väl steg upp såg jag att regnet öser ner utomhus. Jag hoppas det lugnar ner sig om några timmar när vi har myst klart inomhus. För det finns inte mycket som är mysigare än att vara inne samtidigt som det spöregnar ute, men det räcker att ha det så ett tag :)

Det svåraste med att blogga är att komma på namn till alla maträtterna. Hur många kycklinggrytor finns det på Matro? Hur ska jag kunna skilja dem åt? Det här är en kycklinggryta med mango chutney och minimorötter. Men det var för långt och tråkigt namn så den får heta M-kyckling! M som i mango, minimorötter och mums.


M-kyckling
1 kg kycklingfiléer
2 msk kycklingfond
3 dl vatten
1 tsk sambal
1 msk soja
3 msk mango chutney
minimorötter (frysta)
2-3 dl crème fraiche

Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och stek lätt.
Tillsätt vatten, fond, sambal, soja och mango chutney.
Koka i 10-15 minuter under lock.
Tillsätt minimorötter och crème fraiche.
Låt puttra i 5-10 minuter.
Servera med ris, sallad och mango.

Det gick fort att fixa middag när jag väl kom hem från jobbet och optikern i går, eftersom kycklingen var stekt i förväg och jag även använde mig av frysta minimorötter. Kycklinggrytor är alltid populärt här hemma, så även denna sötstarka gryta.

Nu ska jag gå och bota den irriterande huvudvärken jag vaknade med. Lite frukost, mycket te och en tablett brukar hjälpa. Huvudet är verkligen min känsliga punkt, som säger ifrån så fort det är något. Nu har jag misskött min kropp för länge genom att ha en hemsk arbetsmiljö och då kommer lördags-spännings-och stress-huvudvärken tillbaka. Att sitta på en trästol med en lite bärbar dator är inte det optimala för rygg, nacke och huvud. När jag hann med lunchpromenader och stod o jobbade hade jag nästan aldrig ont i huvudet. Skärpning Sara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar