lördag 30 maj 2015

Thaichililax

Lördag, ledig och sol!
Så härligt att vakna upp till en ledig dag utan huvudvärk och med solen som skiner utanför fönstret. Jag ska städa bort frukosten och sen ska jag gå ut och skura alla utemöbler för nu hoppas vi att även värmen snart kommer så att vi kan börja tillbringa mer o mer tid utomhus.

Nu när Isak är i Stockholm passar vi på att äta fisk. Visst är vi snälla med honom? Fast det är nog lika mycket för vår skull för att slippa hans gnäll.


Thaichililax
4 laxfiléer
Salt o peppar
3 dl grädde
1 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
0,5 dl thaichilisås
2 msk finklippt gräslök
2 msk finklippt persilja
2 dl riven ost

Lägg laxen i en smord ugnsform. Salta & peppra. 
Blanda grädde, crème fraiche, thaichilisås och vitlök i en kastrull och koka upp. 
Låt puttra några minuter och smaka av med salt och peppar och ev mer sweet chili. 
Rör ner gräslök och persilja. 
Häll såsen över fisken. 
Strö över osten. 
Tillaga i 200 grader ca 15-20 min tills fisken är klar och osten har fått lite färg.
Servera med ris eller pressad potatis och en god sallad. 

Det blev blandade betyg och utlåtande för det här. Leif kunde inte sluta äta för att han tyckte det var så himla gott. Ida tyckte inte alls om såsen, men jag lyckades skrapa bort all sås från en fiskbit och då åt hon fisk och potatis i alla fall.

Vi åt pressad potatis till fisken och det var riktigt gott, men jag kan tänka mig att det blir gott med ris också.

Fisk, sås och riven ost på väg in i ugnen.
Så smidigt att tillaga lax i ugnen.
Pressad potatis var riktigt gott till det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar