lördag 16 maj 2015

Kolasnittar

Efter de senaste dagarnas höstväder lyser solen äntligen igen. 
Det är lite moln på himlen men jag hoppas solen kan sick-sacka sig mellan dem hela dagen. Gårdagen försvann för mig pga migrän, i dag mår jag bättre igen men är fortfarande bitter över att jag gick miste om en ledig härlig dag. Jag får ta igen det ordentligt med de två dagar som återstår av helgen.

När pappa fyllde år fick han en bricka full med godsaker av oss, bl.a. fick han ett ölglas fullt med kolasnittar - en av hans favoritkakor. Prefekt present att ge bort eftersom de är så lättgjorda.


Kolasnittar
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör rumsvarmt fett och socker poröst.
Tillsätt övriga ingredienser, mjölet blandat med bakpulvret, och arbeta snabbt ihop till en deg.
Rulla ut degen till 3 drygt fingertjocka längder och lägg dem på smord plåt. Platta till dem något.
Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter i 175 grader.
Skär längderna varma i sneda bitar.

En klassisk kaka som nog de flesta har smakat, eller hur? En seg-krispig kaka med kolasmak som går att varierar med olika smaksättningar, men här är originalet utan nymodigheter. Själv är jag mer förtjust i dajm-varianten.

Tidigare bakade jag ofta småkakor då de är så lätta att allergianpassa. De är oftast äggfria helt naturligt och om man byter ut smöret mot mjölkfritt margarin blir de även mjölkfria.

Skär längderna i sneda bitar när de fortfarande är lite varma.

Storhandling, cykelinköp, trädgårdsplanering (inte plantering), matbrödsbak, grillmiddag, svara på mejl, göra veckomatsedel och en massa annat tänker jag hinna med i dag. Vad tänker ni göra? Bäst att jag sätter igång nu om jag ska hinna allt jag vill. Hörs senare med något gott grilltillbehör.

2 kommentarer:

  1. Hur allergianpassar du för glutenintolerans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver sällan anpassa för glutenintoleranta eftersom vi inte har det i familjen. Det är ägg- och mjölkfritt jag är bra på och det var därför jag tog upp just de två sakerna i inlägget.

      Men om jag skulle bjuda nån så skulle jag prova nån mjölmix eller nån av alla nya mjöler som finns. Svårt att svara när man inte har provat för alla glutenfria mjölsorter är så olika så det är svårt att veta vilken sort som är bäst till just dessa kakor. Man får prova sig fram eller baka efter tips av nån som är bättre på glutenfritt.

      Radera