måndag 24 september 2012

Lax med thaichilisås och fetaost

I dag var det första gången för säsongen som det var frost på rutan när vi vaknade, men det lär inte vara den sista. Leif letade fram kupévärmare och sladdar (han behövde inte leta så länge eftersom jag i somras la allt i en låda som jag märkte dessutom), så jag kom ut till en varm och skön bil.

När jag i går bad om hjälp att komma på middagar i veckan så sa Isak "Lax, för fisk ska vi ju äta nån dag". Han verkar äntligen ha förstått att vi äter fisk minst en gång i veckan, oftast är det gnäll när det är dags för fisk men när han väl har ätit så tycker han oftast att det är gott. Så undra varför hans (och många andra barns) första reaktion är att fisk inte är gott.
Lax med thaichilisås och fetaost
4 portionsbitar lax
2 dl crème fraiche
100 g smulad fetaost
0,5 dl thaichilisås

Salta laxfiléerna och lägg i en smord ugnssäker form.
Blanda crème fraiche, finhackad paprika, smulad fetaost och sweet chilisås i en bunke.
Fördela röran över fisken.
Tillaga mitt i ugnen i 200°C i ca 20 minuter.


Oj vilka blandade reaktioner jag fick vid middagen. Olivia som älskar thaichilisås och äter det till det mesta tyckte inte det passade till fisk. Leif som inte brukar ösa beröm över något (norrlänning?!) sa flera gånger att det var jättegott. Vi åt risoni och sallad till fisken men den passar nog lika bra till potatis eller ris.

Leif åkte hem från jobbet eftersom han var förkyld och febrig, hoppas vi andra klarar oss. Igår kände jag mig hängig och frusen, men det berodde nog på en timme i en iskall ishall med för lite kläder på mig. Vi har ju kalas på gång till helgen så vi måste ju vara friska och krya hela veckan så vi hinner och orkar städa, baka och laga mat. Halva nöjet med fester är ju förberedelserna, så de vill jag inte gå miste om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar