måndag 3 september 2012

Ang. jordnötsolja i chips

Jag har fått två kommentarer i mitt Vinn chips-inlägg angående jordnötsolja och allergier. Kul att ni engagerar er. Karin skrev precis det jag hade hittat  på nätet (och börjat hoppas att jordnötsolja inte är livsfarligt):

"Kliniska studier visar att personer med jordnötsallergi klarar av finraffinerad jordnötsolja. Det beror på attraffineringsprocessen tar bort alla proteiner och oljan i sig utlöser inte IgE-antikroppar. Däremot kan sämre raffinerade oljor (så som kallpressade oljor) innehålla tillräckligt med proteiner för att orsaka en reaktion och de bör undvikas."


Jag har även varit i kontakt med Estrella och frågat varför de har valt jordnötsolja och att jag tycker det är tråkigt eftersom många nötallergiska barn är vana att kunna äta chips. De var väldigt snabba att svara  - det uppskattas. Jag fick ett svar från deras utvecklingsavdelning:

"Jordnötsoljan är raffinerad och deodoriserad så att den skall egentligen inte innehålla några jordnötsproteiner. Dock kan vi inte garantera att oljan är fri från jordnötsproteiner. Så vi vågar inte rekommendera jordnötsallergiker att äta chipsen. Västkustchips är ett premiumchips med potatis från utvalda gårdar på Västkusten och den mest välsmakande oljan. Enligt våra konsumentester vinner jordnötoljan klart över andra alternativ som rapsolja, palmolja och solrosolja när det kommer till smak. Utomlands är det relativt vanligt att just premiumchips är friterade i jordnötsolja. Så man kan tyvärr inte sätta ett likhetstecken mellan potatischips och allergifria. Dock kommer vi utvärdera en ändring om det visar sig vara ett frekvent problem."

Jag tror ingen har satt likhetstecken mellan potatischips och allergifria (i alla fall inte vi som har haft mjölkallergiska barn), men vi har nog förutsatt att potatischips är nötfria. 


En variant av AD-droppar innehöll ju jordnötsolja tidigare men jag kommer faktiskt inte ihåg om mina barn åt den eller den utan jordnötsolja.

Jag försökte få tag i allergisköterskan på Barnmottagningen för att höra hennes åsikt och erfarenhet angående detta, men hon var upptagen med patienter. Jag gör nytt försök imorgon. Det känns lite att det beror på hur allergisk man är och eftersom Ida kan äta produkter där det står "Kan innehålla spår av nötter" och hon kan vistas i samma rum som nötter så hoppas (det sista som överger en är hoppet) jag att hon klarar även jordnötsolja.

Komplettering 2012-09-04
I dag har jag pratat med allergisköterskan och hon sa samma som jag har läst att jordnötsallergiker kan klara jordnötsolja. Men det finns ju inga garantier att det kan gå bra för det kan ju så klart finnas spår av jordnötsprotein. Men hon tyckte att vi kan prova ge Ida lite under kontrollerade former om vi vill. Eftersom jag inte vill begränsa Ida mer än nödvändigt kommer jag nog prova med en pytteliten bit. Jag återkommer så klart med resultatet av den testning när vi väl har vågat oss på det.

Berätta gärna om ni har några erfarenheter av jordnötsallergi och/eller jordnötsolja!

1 kommentar:

  1. Jag är själv allergisk mot jordnötter och åt viking chips utan att veta att de innehåller jordnötsolja. Jag reagerade inte. Får astma av lukten av jordnötter. Men vet inte om jag skulle våga äta dem igen nu när jag vet att de är friterade i jordnötsolja.

    Rose

    SvaraRadera