lördag 8 september 2012

Non stop-muffins

Oj, vilken slöardag det här har varit men jag lyckades i alla fall ta mig ut på en långpromenad innan middagen. Nu är middagen bortplockad och jag ska försöka ta tag i hand-disken, ska bara ta en kopp te och samla lite kraft. Leif for ju i väg på älgjakt i går kväll men jag har inte hört av honom något så jag förmodar att de inte har skjutit nån älg än (tyvärr). Men han har nog haft en skön dag i skogen i all fall för solen har skinit mest hela da'n.

I går bakade Olivia muffins som jag, Olivia och Isak sen försökte fotografera.
Non stop-muffins
2 dl socker
2 ägg
1 dl mjölk
100 g smör, smält
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
non stop

Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt det smälta smöret och mjölken.
Blanda ihop de torra ingredienserna innan du rör ner det i smeten.
Fyll muffinsformar till 3/4-delar.
Sätt några non stops i varje muffinsform.
Grädda i 200 grader i 12-15 min.
Några nonstop tryckte Olivia ner i smeten 
och några la hon överst fast de sjönk ner sen 
så det spelar inte så stor roll hur man gör.

Olivia lyckades baka riktigt goda muffins som jag tjuvsmakade lite av i dag också. Det är så gott att fylla muffins med något eftersom muffins har en tendens att bli lite torra o tråkiga i vanliga fall. Non stop var perfekt för det blev lite krispigt mitt i allt det mjuka. Hon kan få baka ytterligare en omgång till sitt kalas som hon ska ha om några veckor. Min blivande tonåring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar