söndag 23 september 2012

Falsk toscakaka - Kladdkaka med kokostäcke

Olivia var nöjd med gårdagens kalas men nu längtar hon till nästa lördag då det är dags för släkten att fira vår tonåring. Men sen är det färdigfirat! Jag och Olivia hann även med en stund på stan igår innan det var dags att förbereda tjejmiddagen. I present av oss fick hon nämligen en dag på stan med mig där både shopping och lunchfika ingick.

I går bakade jag en gammal favorit som jag inte har gjort på länge, en godsak där både kladdkaka och knäckig kokos ingår.
Falsk toscakaka - Kladdkaka med kokostäcke
175 gr smör
4 ägg
5 dl socker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 tsk vanlijsocker
2 tsk bakpulver
Kokostäcke
75 g smör
1 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos (200 g)

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten.
Tillsätt det smälta smöret.
Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
Grädda i 200 grader i 12-15 minuter.
Under tiden kakan är i ugnen blanda ihop alla ingredienser till kokostäcket i en kastrull.
Koka upp.
Bred över kakan och grädda i ytterligare 10 minuter.

Det här är en riktig favoritkaka så jag förstår inte varför den inte har hamnat på bloggen tidigare. Kan det verkligen stämma att jag inte har bakat den på de senaste fyra åren. Den här gången lyckades jag riktigt bra för kakan var fortfarande lite kladdig. Precis som man vill ha den, eller hur?

Vaknade alldeles för tidigt denna söndagmorgon. Är det ett ålderstecken :) Just nu sitter jag och letar inspiration till en lammgryta som jag tänkte jag skulle göra till middag i dag, men vet inte riktigt hur jag vill krydda den. Vad är jag sugen på? Ska även hinna med lite bakning i dag, bl.a. tänkte jag göra äppelmuffins kryddade med kardemumma och kanel. Passar på att använda äpplen mycket nu när det finns goda svenska äpplen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar