onsdag 3 juni 2020

Chocolate-chip-cookie-paj

I fredags hade vi en supermysig grillmiddag med grannarna, så himla kul att träffa lite folk igen. Äta gott, dricka gott och sitta o surra i flera timmar. Känns som man är lite svältfödd på det.

Jag hade med mig efterrätt och som oftast hade jag bakat något med choklad. Finns inte mycket som slår lite choklad efter en god middag. Jag gjorde en stor chocolate chip cookie så det blev som en smarrig paj. Jag serverade den med vispad grädde, men vet faktiskt inte om det var riktigt nödvändigt för den var så god som den var.


Chocolate-chip-cookie-paj

150 g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1.5 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
200 g choklad, ljus o mörk

Vispa rumsvarmt smör, strösocker och farinsocker fluffigt. 
Rör sedan ner ägget och de torra ingredienserna (utom choklad). 
Arbeta ihop en smidig och kladdig deg.
Grovhacka chokladen.
Rör ner hälften av den hackade chokladen.
Tryck ut degen i smord spring- eller pajform ca 20 cm i diameter.
Strö sedan över resterande choklad.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 25 minuter. Tag ut och låt svalna.

Degen uttryckt i en pajform
med en massa choklad på.
En smaksak om man äter den med grädde eller....
...utan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar