tisdag 30 juni 2020

Kakor på löpande band och sirapstipset

Då var det äntligen min tur att gå på semester. 
Redan till lunch idag stämplade jag ut för nästan fyra veckors semester. Trots att jag har haft ett riktigt bra halvår så är det ändå så himla skönt med sommar, sol och semester. 

Fast just nu är det inte sol utan det började faktiskt regna precis. Och eftersom jag tänker baka i några dagar får det gärna bli lite svalare och även regna en del. Så kan det sen klarna upp till veckan och bli soligt och varmt igen.

Bakandet till kommande kalas började redan idag då jag gjorde fyra olika sorters snittar. Kändes lite som att jag stod vid ett löpande band, grunddegen var samma till alla snittar men sedan smaksatta jag dem på olika sätt.

Snabbt, smidigt och gott!

4 olika sorters snittar. Gissa smakerna?

Visst kommer ni ihåg sirapstipset vid småkakebak?
Istället för att använda ett msk-mått där hälften av sirapen stannar kvar är det bättre att använda måttet för att göra en grop i mjölet. Sedan fyller man gropen med sirap och då har man 1 msk sirap utan kletiga mått.

Först gör jag en grop i mjölet med ett msk-mått.
Sedan fyller jag gropen med sirap.
Nu ska jag se Morden i Midsomer och njuta av att jag inte behöver sätta något alarm imorgon eller på flera flera dagar. Bästa känslan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar