söndag 7 juni 2020

Nationaldagsfirande

Sitter precis nu med min andra kopp te och njuter över regnet som slår mot fönstret. Det är ju faktiskt riktigt mysigt och eftersom jag ändå hade tänkt ha en inne-pysseldag idag så är det perfekt väder enligt mig. Jag hoppas att ni inte är alltför många som sitter o väntar på veckans matsedel, för jag hade tänkt ha uppehåll med den under sommaren.


Firade ni nationaldagen igår? Vi hade middag med efterrätt, så mycket mer firande blev det inte. Men bättre ett litet firande än inget alls, är ju mitt motto 😂 Till middagen åt vi en grillad kyckling-sallad med en massa godsaker i t.ex. sparris, nektariner, halloumi, lök och rostade solrosfrön. Men som vanligt glömde jag något 🙈 Jag vet inte hur ofta jag glömmer något av slut-finishen, igår glömde jag pressa över citronsaft och strö över flingsalt som jag tror hade blivit pricken över i:et. Bättre lycka nästa gång.

Till salladen serverade jag surdegsbröd och två sorters dressingar, en med basilika och en med vitlök. Somrig och god middag trots att det inte var speciellt somrigt väder på kvällen. Till efterrätt gjorde jag en ägg- och mjölkfri (vegansk) kladdkaka toppad med chokladkräm och jordgubbar o blåbär som serverades med vispad grädde. Ett gammalt bortglömt recept, som jag kommer använda mig av en hel del i sommar för det var så himla gott 💖


Nu är det bara att ladda om inför nästa fest som är redan på torsdag då vi ska fira Isak som tar studenten. Det blir en annorlunda student i år pga Corona-viruset men vi ska ändå försöka fira honom och göra dagen minnesvärd. Kommer ni ihåg när ni tog studenten? Det gör jag, trots att det var väldigt länge sen och man firade inte alls på samma sätt som man gör numera. Eller som man brukar göra numera, de år inget virus härjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar