tisdag 9 juni 2020

Mjölk- och äggfri kladdkaka med chokladkräm Vegansk

Här pågår studentförberedelserna för fullt, nu är det inte många dagar kvar. Menyn är inte helt satt än, men nu ikväll bestämde vi att den goda äggfria kladdkakan vi åt på Sveriges nationaldag även kommer finnas som efterrätt på torsdagens studentmiddag. Då är det bara resten kvar att besluta....

Den här kakan gjorde jag några gånger för länge länge sedan när Isak var lite och riktigt allergisk mot ägg. Jag förstår inte hur jag glömde bort den för den är ju så himla god. Så glad att jag kom på den nu igen, så vi kan variera våra äggfria kladdkakor.


Mjölk- och äggfri kladdkaka med chokladkräm Vegansk

Kladdkaka
200 g mjölkfritt margarin
2,5 dl strösocker
1,5 dl kakao
2 msk vaniljsocker
2 msk kaffe (kan uteslutas)
3 dl vetemjöl
2 dl soja- eller havremjölk
Chokladkräm
50 g mjölkfritt margarin
1 dl strösocker
0,5 dl kakao
0,5 dl soja- eller havremjölk
Ev. garnering
Frukt eller bär

Kladdkaka
Smält margarinet. Vispa ner socker och kakao för hand. 
Tillsätt vaniljsocker, kaffe och vetemjöl och rör till en jämn smet. 
Rör ner soja- eller havremjölk.
Häll smeten i en smord och kakaopudrad rund form, ca 24 cm i diameter. 
Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 15 min. 
Låt kakan kallna.
Chokladkräm
Smält margarinet. Rör ner socker och kakao och låt koka upp. 
Rör ner soja- eller havremjölk och sjud tills det tjocknar. 
Låt krämen kallna.
Bred chokladkrämen över kakan och garnera eventuellt med önskad frukt eller bär.

Supergod kladdkaka trots att den är utan ägg.
Extra smarrig blev den med chokladkrämen.
Serverad med bär och grädde blev den hur god som helst.
Nej, nu är det nog bäst att jag återgår till studentförberedelserna. Det är en hel del kvar att fixa och besluta, men kul är det...

Just nu håller jag på med tårtdekorationerna och det går lite si sådär. Sånt småpyssel är inte riktigt min grej, jag har varken lust eller tålamod med finliret. Men jag försöker i alla fall. Lyckas jag så får ni se det på torsdag eller fredag, misslyckas så jag håller jag det kanske för mig själv 😂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar