torsdag 14 januari 2016

Kesofröbröd

Oj så trött jag är! Men det är kanske inte så konstigt eftersom jag sov så dåligt i natt och sen har det inte varit en lugn stund på hela da'n. När jag kom hem från jobbet blev det först en middagsrusch som sen övergick i en städrusch men nu har jag bänkat mig i tv-soffan för att se hockeymatchen mellan Luleå och Skellefteå. Just nu leder Luleå och det hoppas jag att de fortsätter med matchen igenom.

Det var lite skåptömning som ledde fram till det här brödet, perfekt!


Kesofröbröd 18 bitar 2 smartpoints/bit
1,5 dl krossade linfrön
0,25 dl sesamfrön
0,75 dl kokosmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 ägg
3 dl keso

Blanda ihop de torra ingredienserna.
Rör ner ägg och keso. 
Bre ut smeten på bakplåtspappersklädd plåt så den ligger jämt.
Grädda i 225 grader i ca 14-15 minuter.

Det blev en aning kompakt smet och svår att trycka ut. Men det var inget fel på smaken eller konsistensen. Jag är ju lite ovan att baka såna här lågkolhydratbröd så jag vet ju inte riktigt hur smeten/degen ska vara för att få ett perfekt bröd. Vid vanligt jästbröd med mjöl har jag stenkoll :) Men fördelen med sånt här bröd är ju att det är så enkelt att baka, så jag tänker göra nya försök. Och jag tror att jag hade en aningen för mycket kokosmjöl så nästa gång ska jag prova med lite mindre.

Favoritpålägg - ost, sallad och paprika.
Jag skar brödet med en pizzaskärare och det fungerade perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar