onsdag 6 januari 2016

Chokladmousse utan ägg

Har ni en bra Trettondag? Det har vi, men kall!

Nu ska vi snart åka till mina föräldrar på middag men innan dess tänkte jag ge er receptet på en supergod och superenkel efterrätt med bara två ingredienser. Finns det nå godare än choklad? Tror inte det!


Chokladmousse utan ägg
2,5 dl vispgrädde
200 g Marabou mörk choklad
Servering
grädde
bär

Smält chokladen över vattenbad, låt svalna något.
Vispa grädden ganska löst.
Rör ner en tredjedel av chokladen i grädden. Rör ordentligt.
Rör ner ytterligare en tredjedel medan du rör ordentligt.
Rör sedan ner det sista av chokladen.
Rör till en jämn mousse-smet.
Portionera i glas, muggar eller andra fina efterrättsskålar.
Låt stå kallt i ca 3 timmar.
Servera med grädde och bär.

Oj så gott det här var - precis vad jag hade hoppats på. Eftersom Isak är lite allergisk mot ägg vill jag inte använda ägg och de flesta chokladmousser innehåller ägg eller äggula. Varför? Den här blev jättegod och det var inga problem att få den att stelna (som jag kan tänka mig är en anledning till ägg i chokladmousse).

Jag serverar grädde och bär på sidan om så får var och en ta så mycket man vill av de olika tillbehören.

2 kommentarer:

  1. Provade receptet med lite mindre än 200 g 70 % mörk choklad, samt tillsatte 1/2 dl florsocker, vanilj och lite snabbkaffe. Gott men efter ca 1 h i kyl var moussen jättehård, som tryffel. :(

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, har också en äggallergiker och det här receptet blev perfekt!

    SvaraRadera