tisdag 12 januari 2016

Gratinerade tacobåtar

Jag lovade att ge er receptet på gårdagens goda rester. Vem säger att rester måste vara tråkigt? Stämmer inte! Jag älskar rester och att använda dem till att göra nya goda maträtter. När det är dags för tacos steker jag alltid extra mycket köttfärs för tacoköttfärs kan man alltid göra nå gott av nån dag senare. Och skulle man inte använda upp köttfärs-resterna går det perfekt att frysa om köttfärsen när den är stekt och kryddad för att använda senare nångång.


Gratinerade tacobåtar
mjuka tacobåtar
tacokryddad köttfärs
purjolök, finstrimlad
paprika, i småbitar
2 dl crème fraiche
200 g philadelphiaost
riven ost

Ställ ut båtarna på en plåt.
Fyll dem med tacoköttfärs.
Strö purjo o paprika över köttfärsen.
Blanda ihop crème fraîche och philadelphiaost och bred det över köttfärsen och grönsaker.
Strö riven ost överst.
Gratinera i 200 grader i ca 10 min.
Servera till grönsaker, salsa och guacamole.

Jag hade en aning för lite köttfärs i varje båt, men det är lätt fixat till nästa gång. För det kommer bli en nästa gång för det var riktigt gott och ett roligt sätt att servera taco på. Jag serverade sallad, grönsaker, salsa och övriga taco-tillbehör på sidan om som vanligt. Om man dessutom ställer fram den tacoköttfärs som blir över så kan var och en själv få välja hur man vill äta tacoköttfärs, bröd och grönsaker - Som gratinerade tacobåtar eller som "vanliga" tacos.

Det är dessa mjuka tacobåtar jag använde. Har ni provat dem? Väldigt lättanvända till mycket.

Lånad bild




I kväll ska jag göra kålpudding för första gången i mitt liv och det blir en kolhydratfattig variant. dvs inget ris och ingen sirap som jag har förstått att många använder till kålpudding. Ska bli kul att testa. Jag älskar kombinationen kål o köttfärs och har alltid gjort det, men det blev inga glad miner hemma när jag sa att det skulle bli kålpudding till middag. Vi får väl se om jag lyckas omvända dem.

1 kommentar:

  1. Använt bröden sedan de kom, men aldrig tänkt på att gratinera. Väntar på receptet för kålpudding.

    SvaraRadera