lördag 23 januari 2016

Quesadilla

I går hade vi tacofredag, förmodligen var det fler barnfamiljer som hade det, eller hur? Om ni, liksom vi, fick över mjuka tortillas så är quesadillas en perfekt lördagslunch som både vuxna och barn brukar tycka om.


Quesadilla
mjuka tortillas 2 st/quesadilla
skinka
riven ost
olivolja

Lägg ut hälften av tortillabröden. 
Fördela skinkan på dem. Strö över rikligt med ost. 
Lägg på tortillabröd som lock. 
Stek/rosta i stekpanna med lite olja i någon minut på varje sida.
Skär upp i halvor eller i tårtbitar. Servera genast.

Det här är Olivias favorit och tidigare gjorde vi det rätt ofta, men nu var det ett bra tag sedan vi gjorde quesadillas. En snabb och enkel lunch serverad med en sallad. Innehållet kan man ju så klart variera men vi gör oftast den här varianten med skinka och ost. Sätter man in för mycket fyllning eller för stora bitar så är det svårare att vända dem utan att fyllningen ramlar ut.


Jag har precis tagit en paus från mitt städande och packande. Medmänniskor i Luleå som förmedlar kläder och andra saker till behövande i Luleå har efterlyst saker som jag vet att vi kan avvara t.ex. pojkkläder, husgeråd, varma jackor, lampor och porslin. Så nu håller jag på att packa och sortera så att de enkelt kan hitta bland sakerna.

Jag ska bland annat göra en "baklåda" med visp, bunke, slickepott, bakform, måttsats och lite annat som man kan behöva när man bakar. Hoppas det finns någon bakintresserad som får nytta av den lådan.

Känns bra att kunna hjälpa till men lite sorgligt att det är såna skillnader bland människor, vissa lever i överflöd medan andra inte ens har det viktigaste.

2 kommentarer:

  1. Jag fyller dem oftast med kokt mosad potatis, Västerbottenost, crème fraiche o kryddor. Sedan äts dem till kött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät gott så det ska jag lägga på minnet och prova nångång. Tack för tipset!

      Radera