måndag 11 januari 2016

Pasta- och korvgratäng

I går njöt vi av sista lediga dagen lite för länge så vi "glömde" planera nån middag och hade ingenting upptaget från frysen. Däremot hade vi en falukorvsring i kylskåpet. Korv är verkligen ingen söndagsmat utan vi brukar styra korv-dagarna till stressiga vardagar. Men i går gjorde vi ett undantag eftersom vi inte hade något alternativ. 


Pasta- och korvgratäng
500 g pasta
800 g falukorv 
4 dl matlagningsgrädde
1 burk, ca 4 dl, pastasås (kryddad tomatsås)
2 bollar mozzarella, nersmulad
Riven ost

Koka pastan nästan färdigt o häll i en ugnsform. 
Skär korven i strimlor.
Smula ner mozzarellan.
Häll ner tomatsåsen och grädden.
Rör om ordentligt.
Strö riven ost överst.
Gratinera i 200-225 grader i ca 20 minuter. 

En lite roligare variant på korv och makaroner :) Det blev en ganska stark tomatsmak på gratängen så jag rekommenderar att dra ner på tomatsåsen och bara använda 2-3 deciliter. Om du använder kall pasta bör du koka upp tomatsåsen och grädden först, så att den är värm när du blandar ihop allt. Annars är risken stor att det kommer ta tid innan maten är helt varm.

************

Det gick riktigt bra att stiga upp i morse för mig och Ida. Hur gick det för er andra som började jobba i dag? Men nu känner jag mig riktigt trött och ska snart stänga ner datorn och gå o lägga mig så att det finns chans att det går lika bra att stiga upp i morgon.

Dagens middag var snabbfixade tacobåtar där jag använde rester från lördagens tacomiddag. Älskar rester! Men det receptet får ni i morgon!

God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar