tisdag 21 juli 2015

Hjortronsås

Sitter och försöker få någon ordning på datorn, kameran och bloggmejlen. Har en massa förfrågningar och mejl jag inte har svarat på, har ännu fler kort och recept jag inte har delat med mig av och både kameran och datorn behöver rensas på kort. Måste ta tag i detta nu! Först ska jag ge er denna snabbfixade kalla sås som passar perfekt till lax eller röding.

Åh när jag ser bilden här nedan där solen lyser på mattallriken längtar jag än mer efter solen. När bilden togs hade vi en underbar dag och kväll med sol o värme och mycket altanhäng. Har haft alldeles för få måltider på altanen, härligt altanhäng är nog det jag kommer sakna mest under hösten och vintern.


Hjortronsås
2 dl creme fraiche
2-3 msk hjortronsylt
salt

Blanda och smaka av med lite salt. 
Låt stå kallt o dra en stund smaka sen ev. av med mer hjortronsylt och/eller salt.

En annorlunda och rolig twist på sås till fisk. Hjortron förknippas väl mest med sylt eller efterrätter. Jag tyckte den var god till den grillade rödingen men min mamma tyckte den var för söt och valde hellre örtostsåsen som jag också hade rört ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar