onsdag 22 juli 2015

Vitlöksbröd på grillen

Trots bristen på riktig sommarvärme och sol så grillar vi mest varje dag och det här är sommarens nya succétillbehör fixat på grillen. Detta måste ni prova!

På väg till grillen.
Brutet och klart att äta.

Vitlöksbröd på grillen
1 lantbröd, långfranska, bergis eller liknande
1 riktigt stor klick Smör, Norrgott, Bregott eller liknande
3-5 vitlöksklyftor
riven ost

Skär brödet både på längden och bredden, men inte ända igenom, så att det blir ett rutmönster. Men det ska alltså sitta fast i botten. Ibland tar jag hjälp av en sax som fungerar bättre än kniv på vissa bröd.
Pressa ner vitlöken i den stora klicken smör och rör om.
Smöra alla skurna sidor i brödet.
Strö riven ost i skårorna (om du lyckas, annars går det lika bra uppepå)
Sätt brödet på en foliebit och vik upp kanterna.
Ställ på grillen i låg värme tills brödet är genomvarmt och osten har smält, ca 20 minuter
Bryt eller skär bitar av brödet och njut!

Alltså vilken höjdare detta är! Så otroligt gott och jag älskar att använda grillen så mycket som möjligt på somrarna. Varför använda ugnen när grillen ändå används?! Första gången vi gjorde detta hann jag knappt smaka för det var så hård åtgång på det. Andra gången hann jag med lite bättre, men det gäller att hålla sig framme :)

Saxen var ett bra hjälpmedel när jag gjorde rutmönstret
Smarrigt och gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar