tisdag 21 juli 2015

Mandeltårta med chokladkräm

Nu ska jag snabbt skriva någon rad till er och sen ska jag åka på utflykt. Leifs syster med yngsta barnet hälsar på oss så nu ska vi turista i vår egna stad i några dagar. Synd bara att det fortsätter vara skitväder. Allt blir så mycket finare och roligare med lite sol och värme. Ida är överlycklig att ha kusinen boende här och vill nog aldrig att de åker hem till Jämtland.

Jag tyckte att det var dags att ge er receptet på en av tårtorna från mitt kalas. En tårta som passar perfekt för de som inte tål gluten, men mindre bra för de som ska undvika mandel och ägg. Men det fanns andra alternativ för dem. På mina fikabord finns det alltid något för alla (hoppas jag i alla fall)


Mandeltårta med chokladkräm
Bottnar
400 g mandelmassa 
4 st äggvitor 
Chokladkräm
4 st äggulor 
1 dl vispgrädde 
1 dl strösocker 
100 g mörk choklad 
100 g kallt smör 

Bottnar
Rita två rundlar på ett bakplåtspapper cirka 20 centimeter i diameter. 
Pensla rundlarna med smält smör.
Riv mandelmassan grovt, det går lättast om den är kylskåpskall. 
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vänd ner dem i mandelmassan.
Bred ut smeten i rundlarna. 
Grädda i mitten av ugnen i 150 grader 20 minuter. 
Låt bottnarna kallna på pappret innan de lossas.
Chokladkräm
Blanda äggulor, grädde och socker i en liten kastrull. 
Sjud på svag värme under ständig vispning tills krämen tjocknat, den får inte koka. 
Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar och rör ner dem i den heta krämen. 
Vispa i smöret i små klickar. 
Låt krämen kallna och förvara den i kylen så stelnar den ytterligare.
Bred hälften av krämen mellan bottnarna och resten ovanpå. 
Garnera med choklad- eller rostade mandelspån.

Denna godistårta med mycket smak av mandelmassa och choklad gjorde succé. En perfekt tårta för de som vill undvika gluten. 

Tårtan kan med fördel frysas och den tinar på cirka 30 minuter. Perfekt inför kalas då det är mycket som ska baka och fixas in i det sista. Den här bakade jag en vecka i förväg och sen fick den ligga i frysen till kalasmorgonen då jag tog fram och garnerade den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar