torsdag 9 juli 2015

Himmelsk jordgubbstårta

Den här himmelska jordgubbstårtan gjorde alla till midsommar (kändes det som), Facebook och bloggar svämmade över av detta recept som kommer från Fridas bakblogg. Vi var ju inte hemma till midsommar men nu till Idas kalas passade perfekt att testa en ny variant av jordgubbstårta.

Jag har gjort vissa justeringar, bl.a. använder jag mitt vanliga tårtbottensrecept eller anslag som det heter på bakspråk. Det är så himla bra så jag vågar inte chansa med något annat recept. Men eftersom den tårtbotten blir så hög var jag rädd att tårtan skulle bli för torr med för mycket kaka därför delade jag den i 4 (3,5) bottnar och använde bara 3 av bottnarna.


Himmelsk jordgubbstårta
Tårtbotten
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
8 msk vatten, ljummet (1,2 dl)

Vispa ägg och socker poröst.
Rör ner mjölet blandat med bakpulver växelvis med vattnet.
Häll i smord och bröad, ev med kokos, springform.
Grädda längst ner i 175° ca 40 min.
Låt svalna helt.
Dela i tre eller fyra bottnar, om du klarar att dela i 4 så ska du bara använda 3 bottnar. Detta är det bästa för att det inte ska bli för mycket tårtbotten till fyllningen.

Jordgubbsfyllning
4 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
500 g jordgubbar, i småbitar
extra jordgubbar till garnering

Vispa grädden hårt i en bunke.
Vispa upp philadelphia med florsocker, tillsätt vaniljsockret.
Vänd ner philadelphiablandningen i grädden.
Tillsätt jordgubbarna som du hackat smått.
Rör om tills allt är jämnt blandat.

Tårta
Börja med att lägga den tjockaste botten på en tårtbricka eller ett tårtfat.
Bred ut ett tjockt lager, ca en tredjedel, med fyllning och lägg sedan på nästa botten.
Upprepa igen och lägg på den sista tårtbotten.
Bred ut den sista fyllningen och bred ut jämnt över hela tårtan även kanterna med en palett.
Dekorera med jordgubbar.

Den var riktigt god trots mitt lilla missöde. Jag höll på att baka för fullt och hade recept både till höger och vänster och råkade vispa ner alldeles för mycket florsocker. Så det lilla syrliga jag ville åt tack vare philadelphiaosten gick jag miste om pga allt socker. Så nu måste jag ju göra den igen för att se om den blir lika god eller kanske snäppet godare med mindre socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar