fredag 10 juli 2015

Kladdkaka med kolagömma

Helt otroligt men jag ser solen! 
Men med tanke på att himlen är täckt med moln så är det nog bara tillfälligt. Men jag njuter de få minuter den är framme. Semester innebär att man inte har helt koll på vilken veckodag det är, men i dag är det Fredag. Det missar ni väl inte? Det är ju ändå nå speciellt med fredagar och den härliga fredagskänslan vill man ju inte gå miste om.

Inget kalas utan choklad! På Idas kalas blev det denna kladdkaka med kolasås, ett recept jag hittade hos Bakverk och Fikastunder.


Kladdkaka med kolagömma
3 st ägg
3,5 dl socker
2 dl mjöl
6 msk kakao
225 gr smör
1 burk karamelliserad mjölk

Smält smöret. 
Rör ihop ägg, socker, mjöl och kakao. 
Häll ner smöret i omgångar, rör till en jämn smet. 
Smöra en form med löstagbar kant och häll i drygt hälften av smeten. 
Fördela kolan över hela smeten. 
Häll i resten av smeten så att det täcker hela formen. 
Grädda i 30-35 min i 175 gr. 
Låt kallna i kyl några timmar eller över natten. 
Serveras kylskåpskall gärna med en klick grädde och färska jordgubbar.


Trots att jag drog ner på sockret en aning från originalreceptet så var den väldigt söt, så nästa gång försöker jag nog dra ner ytterligare lite på sockret. Jag är ju inte så mycket för grädde men jag tror det är gott till den här kakan tillsammans med jordgubbar för att få den lite fräschare (och mindre söt). Det var en rolig och enkel twist med kolasåsen till den goda kladdkakan så den här kommer jag göra fler gånger.

Jag har alltid vispat ägg och socker pösigt och sen försiktigt vänt ner övriga ingredienser. Men nu provade jag göra kladdkaka på det här sättet, dvs jag bara rörde ihop ingredienserna. Himla smidigt och resultatet blev riktigt bra.

Så här ser burken med karamelliserad mjölk ut.
Innehållet är färdig kolasås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar