tisdag 30 december 2014

Saffranskola med kokos

Tisdag, fredag eller vad är det för dag egentligen? 
Lätt att bli dagvild, har jobbat två dagar så det borde ju vara tisdag men jag är ju ledig nu i två dagar och det innebär ju att det är fredag :)

De stora barnen fick ett glädjebesked igår - istället för den 8 januari är skolstarten flyttad till den 12 januari pga vattenskada i skolan. Olivia och Isak var inte speciellt ledsna över det, men Ida tyckte det var orättvist att de får vara ledig och ha sovmorgnar (min dotter :) ) flera da'r mer än henne.

Lite godis kan man väl alltid äta även om julen är förbi. Jag har ju glömt att ge er recepten på allt julgodis vi gjorde da'n före julafton. Vi börjar med en knäck-variant.


Saffranskola med kokos
3 dl vispgrädde
50 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl ljus sirap
1,5 dl kokos
2 påsar saffran (à 1/2 g)

Blanda grädde, smör, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.
Koka upp på hög värme och rör om.
Fortsätt att koka utan omrörning.
Rosta kokosen i en torr het panna tills den blir gul-brun.
När kolan är 120-125°C är den mjuk-seg. Över 130°C får man hårda kolor. 
Blanda ner den rostade kokosen och saffranet i kolasmeten.
Häll upp smeten i en smord eller bakpappersklädd form eller i små knäck- eller ischokladformar.
Låt kolan stelna.
Om du har hällt smeten i en form: 
Skär i bitar med vass kniv. 
Linda in bitarna i smörpapper eller plastfolie.

Mild saffranssmak som man bara anar, men man känner att det inte är vanlig "knäck-smak"…hade jag tänkt skriva men precis då tog jag en kola med riktigt mycket saffranssmak. Så det är kanske lite ojämnt hur saffranet fördelar sig i smeten.

Jag tycker att vanlig knäck är lite tråkig så det här var en rolig och god twist på den traditionella knäcken. Rostad kokos var också en nyhet och ett jättebra alternativ till mandel i knäcken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar