söndag 21 december 2014

3-rättersmiddag med färskost-tema

Tre dagar till julafton! Hinner ni klart? Kommer ni ihåg att njuta?
I dag ska laxen gravas, sillinläggningarna förberedas, knäcken kokas och sista finslipningen på julmenyn göras. I kväll får vi även årets julskinka levererad som ska ligga i saltlag fram till tisdag då den ska ugnsstekas. Längtar redan till kvällsmackan på tisdag.

I går tog jag en paus från julförberedelserna och hade en mysig kväll med två barndomskompisar. Vi åt, drack och surrade i flera timmar. En perfekt lördagkväll mitt i julstressen.


3-rättersmiddag med färskost-tema
Förrätt
Sparrissoppa med oststjärnor
Varmrätt
Kyckling-, spenat och pastagratäng med ricotta
Efterrätt
Blodapelsincheesecake med philadelphiaost
Omnom-choklad

Pastgratängen innehöll ricotta-ost och cheesecaken philadelhiaost, så då kändes det som att jag var tvungen att komma på nånting med färskost till förrätt också. Snabbt och enkelt gjorde jag då oststjärnor till soppan och mitt färskosttema var fött :)

Nu ska fjärde ljuset tändas (igen, för vi tjuvstartade redan i fredags), frukosten dukas fram och söndagen kan ta fart. Kom precis på att jag har ju inte planerat nån middag till i kväll. Det har varit fullt fokus på julbordet och gårdagens tjejmiddag. Hmmm undra vad vi är sugna på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar